Jetty Alards

Creatief Schrijven

Schrijf je eigen boek!

Vind jij het ook zo leuk om van alles te verzinnen? Over bestaande of niet bestaande mensen, dieren of andere wezens? Voer eens een gesprekje met hen. Of nog beter, doe even net alsof jij in hun lijf zit. Wat zou je dan doen? Als je hier even over nadenkt, wordt je verhaal beter.

Een echte schrijver gebruikt nog veel meer trucjes om zijn verhaal spannend te maken. Jouw verzinsels zijn net zo leuk om te lezen als die van een echte schrijver. Wil jij ook leren op welke manier je een verhaal opschrijft? Kom dan naar: ‘Schrijf je eigen boek’.

 

In veel boeken staan leuke tekeningen. Dat willen wij ook in ons boek.

Een echte illustrator komt ons helpen!

 

Anke weet als geen ander hoe verhaal en illustratie elkaar aan kunnen vullen. Zij leest jullie verhalen al voordat ze komt, zodat ze jullie heel goed advies kan geven. Wil je weten wat voor werk zij maakt? Kijk dan eens op haar site: www.AnkeSchoeber.nl

 

Na de laatste les worden de verhalen, met illustratie, gebundeld en ingebonden tot een boekwerk. Iedereen krijgt zo’n boekje!


Deze activiteit duurt zes weken en wordt in samenwerking met PadXpress georganiseerd. Het is bedoeld voor kinderen uit groep 5 t/m 8. Na de zomervakantie komt er weer aan een nieuw boek. We weten nog niet zeker op welke school deze activiteit gaat plaatsvinden. Heb je een voorkeur? Mail het me!

Wil je weten hoe het je voorgangers verging? Hieronder volgt een verslagje van de eerste serie.

 

De eerste bijeenkomst:

Met enkele creatieve meiden zijn we begonnen aan het eerste boek. Eerst hebben we een prentenboek gelezen en bekeken we waar dit verhaal echt over ging. Daarna volgde de moeilijkste beslissing: Waar gaat mijn verhaal over? Toen dit eenmaal duidelijk was kwam na wat overleg de eerste zin op het beeldscherm te staan. Nu wist iedereen wat hij op wilde schrijven. Een half uur lang klonk alleen nog maar het geluid van toetsen die supersnel ingedrukt werden. Op de beeldschermen kwamen mooie zinnen tevoorschijn. De hoofdpersonen groeiden al uit tot echte kinderen. 

Ik weet nu al dat er over enkele weken een boek klaar is, waarin vijf meeslepende verhalen zullen staan.

 

De tweede bijeenkomst:

 

Sommige kinderen hadden thuis nog flink doorgeschreven. Ik heb deze verhalen thuis doorgelezen en voor iedereen een passende opdracht bedacht. Iemand mocht haar hoofdpersoon even toeschouwer maken op het schoolplein. En een ander meisje zette haar hoofdpersoon even in een andere situatie neer. Daardoor leerden ze de hoofdpersoon beter kennen en wisten ze beter wat er in hun verhaal gebeurde. Kortom alle verhalen zijn een heel stuk meeslepender geworden.

We hebben ook nog even besproken hoe we een spannend hoogtepunt gaan maken. Dit komt net voor het einde. Niet iedereen had dit gisteren al helemaal uitgedacht. Dit denkwerk is het huiswerk voor volgende week! Zie je deze meiden afwezig over het schoolplein lopen? Stoor ze niet! Ze zitten even in hun gefantaseerde wereld. Als je ze dan met rust laat, kunnen wij over een poosje genieten van een schitterend einde! 

 

De derde bijeenkomst:

 

Ja, we zijn eruit! We hebben een oplossing voor het probleem van de eerste les gevonden. Iets wat in het begin van het verhaal echt niet kon, maar op het einde wel. De oplossingen zijn verrassend origineel. Over enkele weken kan ik onder het kopje 'door kinderen' enkele fragmenten plaatsen.

Het is zo leuk om te zien hoe uniek ieder verhaal is. Deze meiden hebben zoveel fantasie. Een meisje heeft zelfs haar eigen knuffels tot leven gebracht. Speelgoedwinkels let op. Deze hondjes worden binnenkort populair!

 

De vierde bijeenkomst:

 

Vandaag hebben we iets heel leuks gedaan. Eén meisje had het in haar verhaal over 'het rioolparadijs'. Nu hebben we samen overlegd hoe dit paradijs eruit ziet. Het resultaat is super origineel. Ik wil nog niet teveel verklappen, maar ook mijn lievelingssnoepjes komen er in voor. Ze groeien zelfs aan een boom!

Eén van de meiden gaat in de vakantie een mooie tekening of een stripverhaal van dit paradijs maken. De andere vier laten hun hoofdpersoon, of een ander belangrijk personage in dit paradijs ronddwalen. Deze fragmenten gaan we samenvoegen. Dat is toch een leuke toegift voor de verhalenbundel. Of niet?

 

De vijfde bijeenkomst

 

We hebben dit keer erg hard gewerkt. De verhalen zijn zo goed als afgeschreven.

Ik heb, ieders bijdrage voor het slotverhaal, in stukjes gehakt. Daarna, heb ik met behulp van de meiden enkele verbindingszinnen geschreven. Het slotverhaal staat nu stevig in de steigers! De tekening is ook al bijna af. Volgende week gaan we elkaars verhalen lezen en bespreken...

 

De zesde bijeenkomst

 

De laatste keer alweer. We zakken lekker weg in de banken van het literaire café. We hebben heel veel te lezen. Sommige verhalen zijn erg lang geworden. Iedereen heeft op zijn eigen manier heel veel goede dingen opgeschreven! We hebben met zijn allen bekeken waarom dit zo lekker leest.   

En ik heb deze bijeenkomst over elk detail gezeurd. Allemaal kleine dingetjes. Ze zijn snel te veranderen en maken het verhaal duidelijker. En zo was er bij elk verhaal wel iets. Na al het leeswerk hadden we nog tien minuten over. Het werd een race tegen de klok. Iedereen wilde nog snel iets veranderen. Sommige meiden besloten er thuis nog even naar te kijken.

Uiterlijk vrijdag krijg ik van iedereen het eindresultaat. Dan komen deze schitterende verhalen in boeken te staan. De kinderen krijgen allemaal een boekje en hun school natuurlijk ook! 

 

 

 

Copyright © 2012. All Rights Reserved.